vad är mindfulness?

Jon Kabat-Zinn, en av förgrundsgestalterna när det gäller mindfulness och mindfulnessbaserad stressreduktion (MBSR) definierar mindfulness på följande sätt:
”Att vara uppmärksam med avsikt, i ögonblicket, utan att döma”. 

Vi människor har en helt naturlig tendens att, av sinnet, svepas iväg till det förflutna eller framtiden.
I mindfulness ser vi livet som en serie ögonblick där vi övar oss i att vara ”vakna” inför det vi tänker, känner, förnimmer och företar oss i stunden. 
I NU:et. 

Medveten närvaro - som är den svenska översättningen för mindfulness - innebär alltså att vara uppmärksam.
Att vara uppmärksam på och medveten om tankar och känslor är en nödvändighet för att leva ett långsiktigt hållbart liv. Livs-balans är nämligen något vi behöver öva igen och igen. 
I ett samhälle där många av oss lever med höga krav - inte minst på oss själva - är risken stor för att utveckla samvetsstress. Trots att vi gör allt vi kan känner många av oss ändå sig otillräckliga.
I en tid där skam och perfektionism breder ut sig behöver vi en motvikt; självmedkänsla är en sådan. 
Det innebär kort och gott att rikta värme och vänlighet gentemot oss själva när det är svårt.  

Jag har gått flertalet olika mindfulnessutbildningar inom de evidensbaserade metoderna MBSR (mindfulnessbaserad stressreduktion) och MSC (mindful selfcompassion / självmedkänsla).
Jag utövar själv mindfulness sedan 15 år tillbaka och går kontinuerligt i mindfulnessinriktad handledning.

I min kursverksamhet eller Pausa Medvetet-app (läs mer på sidan med samma namn) får du ta del av mindfulness/meditationsövningar hämtade  i huvudsak från just MBSR och MSC men även från MBKT (Mindfulnessbaserad kognitiv terapi). 
Du kommer även få ta del av övningar som jag skapar/skapat själv.
Just detta är något av det roligaste jag vet; att själv ständigt utvecklas och utveckla min metodik med hjälp av inspiration från världens ledande mindfulness-instruktörer samt min egen fantastiska kurs-grupp. 

Med hjälp av mina olika ljudfiler lägger du en stabil grund för ditt mindfulnessutövande.
Denna bas bygger du sedan in i din vardag. Ofta märks skillnad redan efter några veckors träning. 
Därför är inbjudan att öva en liten stund varje dag; 15-30 minuter. 
Du kan börja enkelt genom att titta på filmklippet och lyssna på ljudfilen här nedan. 
Vill Du få tillgång till ännu fler meditationer och texter har jag skapat ett stresshanteringsprogram som Du finner på www.mindyourbody.club. 

Låt oss öva tillsammans!

tillsammans med jon kabat-zinn

     Se en trailer från studio balans

film av johan tötterström

Min mindfulness-verksamhet har sannerligen vuxit sig stark under åren.
Mindfulness är för mig numera en livsstil.
Det medför givetvis en oerhörd glädje när människor jag möter i min verksamhet delar detta  intresse och väljer att "stanna kvar" både med sitt utövande och med mig som instruktör. 
En stor del av mina kursdeltagare har stannat kvar i flera år och många väljer att återvända. 

Min studio, Studio Balans, är döpt av en av dessa fantastiska kursdeltagare och mindfulness-medmänniskor. Namnet syftar givetvis till vårt fokus: att öva livs-balans; en sann konstform. 
Varje ny medlem hälsas varmt välkommen av inte bara mig utan av hela min fantastiska grupp.
Jag är mer än tacksam över denna resa vi fått och får göra tillsammans i vad jag brukar kalla "labbet" (med anledning av att vi ständigt utforskar, utmanar och övar med hjälp av nybörjarsinne). 
Tack vare det stora intresset från min grupp får jag ständigt inspiration att utveckla och fördjupa kursverksamheten.

Tack från hjärtat för det! 
 

lyssna här till övningen
spegelblank som sjön:

lyssna här till en kroppsscanning: